GPS

14 december 2016

Een in België gevestigde importeur van pompen en onderdelen koopt op basis van de Incoterm FOB Japan, wat dat dan ook moge inhouden, normaal gesproken dient er een havenplaats vermeld...

Read more

Enige aanwezigheid van handelskennis kan in sommige gevallen geen kwaad.

Een verlader verkoopt een partij medicijnen aan een afnemer in Thailand op basis van Ex Works Incoterms 2010.  Deze zending dient door de lucht te worden vervoerd en daartoe wordt een expediteur ingeschakeld.

De verlader gaat voortvarend te werk en maakt voor dit transport een CMR vrachtbrief op met als eindebestemming Thailand!  In beginsel zou dus het C.M.R. Verdrag van toepassing kunnen zijn.

Verder vermeld de verlader zich als afzender op deze vrachtbrief. Dit is onjuist gelet op de gebruikte Incoterm Ex Works.  Hier dient de koper van de goederen te worden vermeld, want deze dient onder andere voor het transport zorg te dragen.

Als klap op de vuurpijl wordt de ingeschakelde expediteur in vak 16 van de vrachtbrief, zonder zijn mede weten, als vervoerder door de verlader op de vrachtbrief vermeld.

De feitelijk vervoerder haalt de partij op bij de verlader en levert deze bij de luchtvaartmaatschappij af.  Dit alles leidt er toe, dat in vak 23 van de vrachtbrief een andere vervoerder staat genoemd.

Gelukkig maakt de luchtvaartmaatschappij de partij medicijnen zoek en krijgt de expediteur van de verlader een claim aan zijn broek. De expediteur wijst deze claim terecht van de hand. De afnemer loopt het risico van schade en verlies en deze blijkt verzekerd te zijn.

Kortom de verlader maakt er een rommeltje van!