GPS

14 december 2016

Een in België gevestigde importeur van pompen en onderdelen koopt op basis van de Incoterm FOB Japan, wat dat dan ook moge inhouden, normaal gesproken dient er een havenplaats vermeld...

Read more

Een expediteur geeft namens zijn opdrachtgever een opdracht aan een vervoerder om twee
pallets met dure merk parfums op te halen in Frankrijk en deze te lossen te Rotterdam  bij een Cargo Terminal. Tot zover lijkt alles dan goed te gaan.

Vanaf Rotterdam moeten deze twee pallets worden door verscheept naar Willemstad te Curaçao.
De verzekerde waarde van deze partij bedraagt ruim Euro 33.000,--.
Het  “oplettende” loodspersoneel laadt deze twee  met bestemming gestickerde pallets in een  container.

Bij het openen van de container te Willemstad blijkt tot de verbazing en ontzetting van de ontvanger, dat er geen twee pallets met parfums voor hem zijn  aangekomen, maar twee pallets met  lagers!
Onderzoekt wijst uit, dat het loodspersoneel in Rotterdam een fout heeft gemaakt en twee zendingen ondanks de duidelijk aangebrachte stickers met elkaar heeft verwisseld.

De twee pallets met parfums blijken naar Montevideo te zijn verscheept en daar gelost.
Het blijkt niet eenvoudig te zijn de twee pallets daar weer weg te krijgen en even lijkt het erop dat
door allerlei embargo’s aldaar dit niet gaat lukken.
Na vele weken van overleg en getouwtrek  worden uiteindelijk door de autoriteiten aldaar de pallets  weer vrijgegeven en krijgt men toestemming deze weer te verschepen.

 Helaas komt een ongeluk nooit alleen en in plaats dat ze naar Willemstad worden verscheept komen ze door alweer een fout terecht in Buenos Aires . De ontvanger op Willemstad schreeuwt inmiddels moord en brand, want deze heeft inmiddels wel de invoerrechten betaald voor de parfums plus de vracht en het aankoopbedrag. Dit moest namelijk vooruit worden betaald.  Daarnaast lijdt de ontvanger in de tussentijd nog eens omzetverlies.

Ten einde raad geeft de expediteur om nog enigszins  de “controle”te kunnen houden de opdracht om twee pallets verschepen naar Hamburg, van waar ze dan per auto  terug naar Rotterdam worden vervoerd.

Eenmaal weer in Rotterdam aangekomen wordt na overleg tussen de betrokken partijen besloten de twee pallets per vliegtuig  vanaf Amsterdam met overlading te London naar Willemstad te laten vervoeren.  De extra kosten die hiermee zijn gemoeid bedragen “slechts”Euro 5.200,-- en deze kosten worden doorbelast aan de Cargo Terminal. 

Dit keer gaat het tijdens het transport dan wel goed en komen de pallets  eindelijk aan bij de ontvanger.  Ondanks alle manipulaties tijdens deze wereldreis  blijken de pallets wonder boven wonder slechts lichte schade te hebben opgelopen en besluit de ontvanger hiervoor geen claim onder de afgesloten verzekering in te dienen. Al met al dus geen “vuiltje” aan de lucht.